Hoe blijf je effectief en gemotiveerd bij het thuiswerken?

clock 10 minuten per dag
bulb Keuze uit 300+ trainingen
hat Waardevolle certificaten

Inmiddels is thuiswerken voor veel van ons bijna het nieuwe normaal. Maar gemotiveerd blijven als je een lange tijd vanuit huis werkt, zonder collega’s om je heen, maar misschien wel met kinderen en nieuwswebsites die iedere 10 minuten weer een nieuwe corona-update plaatsen, is soms een flinke uitdaging. Kun je wel wat hulp gebruiken om de komende tijd gemotiveerd te blijven? Lees de tips!

Bouw je eigen kantoor

Hoe verleidelijk het ook is om op de bank te werken, echt goed voor je motivatie is het niet. Zorg ervoor dat je een goede werkplek hebt. Het liefst in een aparte ruimte of aparte hoek van het huis. Misschien toch dat oude bureau eens leegruimen?

Is dit geen optie, dan werkt de keukentafel ook. Leg dan wel niet-werkgerelateerde spullen, zoals kranten en tijdschriften, weg. Misschien kun je er je printer of wat werkmappen bijzetten zodat je meer in ‘kantoormodus’ komt. Wil je ’s avonds aan dezelfde keukentafel eten? Transformeer hem dan weer terug tot keukentafel, zodat er voor je hersenen een duidelijke scheiding is tussen werk en privé.

Doe net alsof je naar je werk gaat

Routines inbouwen helpt je om in werkstemming te komen. Doe dus net alsof je naar je werk gaat: sta iedere dag om dezelfde tijd op, kleed je aan en ontbijt voordat je begint. Trek bij voorkeur ook kleren aan die je een zelfverzekerd en professioneel gevoel geven. En als het even kan, ga eerst een rondje lopen voordat je begint. Hiermee sla je twee vliegen in één klap: én je krijgt wat broodnodige beweging én je kunt doen alsof je voordeur de kantoordeur is.

Stel realistische doelen

Doe je normaal gewoon het werk dat er op een dag op je afkomt, maar krijg je nu niets gedaan? Dat is niet zo gek, want je zit nu in een heel andere omgeving. Om meer structuur voor jezelf te krijgen, stel je iedere ochtend een aantal doelen op. Wees hierbij realistisch en plan je dag niet té vol: dat werkt demotiverend. Reflecteer aan het einde van de dag op je doelen: is het allemaal gelukt? Waarom wel/niet?

Heb je momenteel niet zoveel werk liggen? Bedenk dan plannen voor de toekomst, of bedenk hoe je bestaande producten of processen kunt verbeteren. Je kunt deze tijd gebruiken om een visie te ontwikkelen en alvast wat voorwerk te doen voor drukkere tijden.

Communiceer goed

Een van de meest voorkomende frustraties in deze periode is dat er veel onduidelijkheid is over wie wat doet. Nu collega’s niet meer op elkaars lip zitten, weten ze vaak niet goed waar de anderen mee bezig zijn. Is dit bij jouw organisatie ook het geval? Geef dan het goede voorbeeld: zeg duidelijk wat jij doet en wanneer en stel je collega’s expliciet vragen als jij iets van ze nodig hebt. Goed voorbeeld doet goed volgen, en weten dat anderen ook hard aan het werk zijn verhoogt je eigen motivatie.

Maak het werken plezierig

Ongemak leidt af. Zorg ervoor dat je zo ergonomisch mogelijk kan werken. Het is geen slecht idee om in een los toetsenbord en eventueel een laptopstandaard te investeren (je kunt je laptop natuurlijk ook op een stapel dikke boeken zetten en alleen een los toetsenboard kopen). Als je geen goede bureaustoel hebt, is het misschien nog mogelijk om die van kantoor op te halen.

Maak het werken verder zo prettig mogelijk voor jezelf: haal goede koffie en thee in huis, maak een motiverende playlist (of luister naar binaural beats) en slaap voldoende, zodat je uitgerust en fit aan de slag kan.

Neem bewuste pauzes

Je kunt niet voor eeuwig geconcentreerd blijven. Pak je rust bewust: ga bijvoorbeeld even lopen of mediteren, klets wat met je huisgenoten of kijk een écht grappig filmpje. Als je geen pauze neemt raak je vanzelf afgeleid, en dan ben je voor je het weet ineens een uur lang het nieuws aan het lezen en filmpjes aan het kijken die je eigenlijk niet eens leuk vindt.

Wees hierin ook realistisch: op je werk ben je ook niet van binnenkomst tot de pauze en van de pauze tot je naar huis gaat productief. Daar raak je ook tijd kwijt door koffieautomaatpraat of privémailtjes. Dat is niet erg: intentioneel ‘tijd verspillen’ kan je uiteindelijk veel productiever en gemotiveerder maken.

Maak goede afspraken thuis

Als je (jonge) kinderen hebt, is gemotiveerd blijven een stuk moeilijker. Probeer te doen wat je kunt. Als je een partner hebt die ook werkt, kunnen jullie misschien een rooster hanteren: de één is in de ochtend het aanspreekpunt voor kinderen, de ander in de middag. Zo kun je toch een tijd semi-ongestoord te werken. Is een halve dag echt te veel gevraagd? Misschien lukt (een paar keer) een uurtje. Als je weet dat je niet snel weer een kans krijgt, krijg je ineens veel meer voor elkaar.

Maak het werken verder zo prettig mogelijk voor jezelf: haal goede koffie en thee in huis, maak een motiverende playlist (of luister naar binaural beats) en slaap voldoende, zodat je uitgerust en fit aan de slag kan.

Neem bewuste pauzes

Je kunt niet voor eeuwig geconcentreerd blijven. Pak je rust bewust: ga bijvoorbeeld even lopen of mediteren, klets wat met je huisgenoten of kijk een écht grappig filmpje. Als je geen pauze neemt raak je vanzelf afgeleid, en dan ben je voor je het weet ineens een uur lang het nieuws aan het lezen en filmpjes aan het kijken die je eigenlijk niet eens leuk vindt.

Wees hierin ook realistisch: op je werk ben je ook niet van binnenkomst tot de pauze en van de pauze tot je naar huis gaat productief. Daar raak je ook tijd kwijt door koffieautomaatpraat of privémailtjes. Dat is niet erg: intentioneel ‘tijd verspillen’ kan je uiteindelijk veel productiever en gemotiveerder maken.

Maak goede afspraken thuis

Als je (jonge) kinderen hebt, is gemotiveerd blijven een stuk moeilijker. Probeer te doen wat je kunt. Als je een partner hebt die ook werkt, kunnen jullie misschien een rooster hanteren: de één is in de ochtend het aanspreekpunt voor kinderen, de ander in de middag. Zo kun je toch een tijd semi-ongestoord te werken. Is een halve dag echt te veel gevraagd? Misschien lukt (een paar keer) een uurtje. Als je weet dat je niet snel weer een kans krijgt, krijg je ineens veel meer voor elkaar.

Is er geen partner met wie je kan afwisselen? Als je kinderen er oud genoeg voor zijn, kun je afspraken maken over wanneer en hoe vaak ze je mogen storen. Is dat niet mogelijk, dan is de enige optie om zoveel mogelijk je momenten te pakken – ’s avonds, tijdens dutjes of als ze tv kijken.

Laat je afleidingen verdwijnen

Heb je de neiging om iedere zestig seconden je telefoon te pakken? Leg hem dan ergens waar je a) hem niet ziet en b) er niet bij kan zonder op te staan. Zo kun je hem niet pakken op automatische piloot. Als je bang bent om een belangrijk telefoontje te missen, zet je dan instellingen dan zo dat je geen meldingen hoort, maar wel de beltoon.

Ga ook eens na wat je andere belangrijkste afleidingen zijn, en probeer daar een oplossing voor te bedenken. Check je iedere 5 minuten het nieuws? Er zijn tegenwoordig veel apps waarmee je die sites tijdelijk kan blokkeren. Kun je het niet laten om steeds weer op te ruimen? Plan dan speciale opruimpauzes in.

Bedenk waar je het voor doet

Het kan best gebeuren dat je door al dat thuiszitten je minder connected voelt met je organisatie en daardoor minder gemotiveerd bent. Zorg er daarom actief voor dat je ‘het gevoel’ behoudt. Denk aan je organisatiedoelen en hoe je daaraan bij wilt dragen. Of aan hoe je fijn het is om samen met je team een mooie prestatie neer te zetten. Of aan die promotie die je hoopt te behalen.

Zorg er ook voor dat je in contact blijft met collega’s. Vraag hen hoe het gaat en waar ze tegenaan lopen. En verkies de videocall boven de chat of een gezichtsloos belletje: onze hersenen kennen het verschil namelijk niet tussen iemand in het echt zien en iemand via scherm zien. Een korte videocall levert je toch weer het gevoel van nabijheid op.

Werk met een harde stop

We weten dat dit niet voor iedereen mogelijk is, maar als het even kan: bedenk hoe laat je moet stoppen met werken en doe dat dan ook echt, alsof je een trein moet halen. Als je thuiswerkt is het aantrekkelijk om tussendoor allemaal andere dingen te doen, juist omdat je weet dat je toch wel een paar uurtjes langer kan blijven hangen. Maar als je weet dat er een stop op je werkdag zit, móet je wel doorwerken.

En ben je klaar? Sluit je computer af en doe iets waardoor je uit werkmodus komt: kleed je om, maak een wandeling, bel een familielid, begin aan het eten. Zo kun je je de rest van de avond beter ontspannen dan wanneer je met één oog je mail in de gaten houdt. En dat is misschien wel dé voorwaarde om de volgende dag weer gemotiveerd thuis te kunnen werken.

Hoe Online Academy je deze periode kan helpen

Bij Online Academy kan je hele organisatie onbeperkt leren. Waar jullie maar willen, wanneer jullie maar willen. In ons aanbod vind je meer dan 300 trainingen in verschillende categorieën: van financiële trainingen (zoals Fintech) tot persoonlijke effectiviteit (zoals Persoonlijke kracht en Uitstraling) tot Bedrijfskunde (zoals Verandermanagement) en nog veel meer.

Je kunt een Online Academy-training gebruiken om een korte pauze te nemen, of om na je werk even je zinnen te verzetten. Ook bieden we trainingen zoals Timemanagement, Mindfulness en Vitaliteit die je in deze periode wat extra ondersteuning kunnen bieden en ervoor zorgen dat je beter in je vel gaat zitten.

De trainingen van Online Academy zijn verdeeld in trainingsmomenten van ongeveer 10 minuten per dag, dus ze zijn goed te doen naast het werk. Maar als jij of je medewerkers wat meer tijd over hebben, dan kun je ook meer trainingen volgen per dag.

Snel Online Academy gaan gebruiken

Online Academy werkt heel snel. We kunnen dus ook eenvoudig grote groepen mensen toegang geven. Al binnen één dag kunnen we al jouw medewerkers laten beginnen met leren. Wil je meer weten over Online Academy gebruiken binnen je organisatie? Mail ons dan op zakelijk@onlineacademy.nl. We kijken graag met je naar wat we voor je kunnen betekenen.

clock 10 minuten per dag
bulb Keuze uit 300+ trainingen
hat Waardevolle certificaten